Vid DHL:s varuhotell på Ulven i Oslo finns 25 500 pallplatser på det stora höjdlagret. Här packas mellan 2 500 och 3 500 pallar varje dag. Några få pallar plastas in manuellt, men det mesta görs med PALL PACK 8000– utan avbrott!
– Vi har tre automatiska PALL PACK 8000 inplastningsmaskiner eller sträckfilmsmaskiner. Vi har kört vår äldsta PALL PACK inplastningsmaskin sedan juni 1999. Maskinen har slagit in 1,1 miljoner pallar under nio år och det är vi mycket nöjda med. Maskinen bara går och går och om det blir ett avbrott så beror det oftast på ett operatörsfel, förklarar Arne Hesse. Han har jobbat i tio år på varuhotellet och kan PALL-PACK-maskinen inifrån och ut.
Kompakt och användarvänlig
Vin, sprit och livsmedel är stora kundgrupper på lagret och dessa varor kommer in på helpall. Några pallar går vidare till ett mellanlager, men de flesta pallarna delas. Därefter produceras nya pallar efter beställning, cirka 2 500 en vanlig dag med dag- och kvällsskift, medan det under högsäsong kan gå ut 3 500 pallar från varuhotellet under ett dygn. –Vi har en kontinuerlig produktion av pallar med en liten buffert mot inplastningsmaskinen. Fördelen med PALL PACK-maskinen är att den tar så liten plats. Den har en kort bana med plats för två pallar som buffert, en pall för inplastning och två färdigplastade. Eftersom designen är så kompakt kan den placeras nästan var som helst i produktionen, fortsätter Hesse. Han lägger till att maskinen också är användarvänlig. –Det är lätt att lära de anställda hur maskinen fungerar och eftersom den klarar sig själv har vi få bekymmer med driften av inplastningsmaskinen.
Stora besparingar
På dagens arbetsmarknad är det inte lätt att hitta folk som vill jobba i industrin, och framför allt inte på lager. –Med automatiska sträckfilmsmaskiner som PALL PACK 8000 blir arbetet mindre fysiskt krävande, vilket jag menar är en fördel för oss, dels med tanke på färre belastningsskador med hög frånvaro som följd, men framför allt får vi ökad trivsel. Rent produktionsmässigt blir processen avsevärt mer strömlinjeformad. Om vi skulle ha halvautomatisk inplastning skulle en eller två personer behövas hela tiden, vilket skulle vara mycket kostsamt. De kan inte heller prestera i närheten av vad PALL PACK-maskinen kan. Jag tippar på att maskininvesteringen betalar sig inom ett år, understryker Arne Hesse.
De två installationerna hos DHL har förutom de två nämnda inplastningsmaskinerna för pallar också sensorsystem och vägning av pallarna samt pallhiss vid båda maskinerna. Det ger enkel produktion av pallar: truckföraren sätter pallen på rullbanan och där känner systemet av om en pall finns på plats. När inplastningsmaskinen är redo förs pallen automatiskt in för inplastning. När pallen är färdig plastas den och förs vidare till en pallhiss. Här finns en buffertzon där pallarna kan vänta om hissen är upptagen. Kompakt, enkelt och effektivt.
Säkerhet
Alla tre maskinerna är utrustade med en automatisk topparkspåläggare. På så sätt garanteras att alla pallar som går ut från lagret är 100% säkrade både mot vatten och damm.
Vi upplever att allt fler kunder vill ha toppsäkring som en garanti mot svinn och eftersom vi nu vet att alla pallar är förseglade kan vi lättare upptäcka svinn på vägen eftersom emballaget skulle vara brutet, fortsätter Hagen.
Mekanismen är enkel och består av två Lintra-cylindrar som drar ut topparket innan det skärs av. Jag tror att just detta med enkelhet är grunden för driftsäkerheten, förtydligar Hesse. Maskinen är inte baserad på en rad onödiga komponenter – och det visar sig återigen att det enklaste ofta är det bästa, fortsätter Hesse.
Facebook
RSS