Sträckfilming

Tine ökar kapaciteten med sträckfilmning

Tine ökar kapaciteten med sträckfilmning

Vi har även tidigare haft utrustning från Pall-Pack på vår lageravdelning, men har nu genomfört en förnyelse och uppgradering av packavdelningen med sträckfilmning av alla utgående pallar. För oss innebär det att kapaciteten stärks och det kan behövas med tanke på att det här är TINE:s största anläggning i Norge.

Arvid Roald Karlsen på Tine centrallager i Heimdal jobbar på en mycket speciell arbetsplats. Det är inte bara Norges största TINE-anläggning, utan vi har också infört sex timmars arbetsdag. Det gjorde vi redan 2007, efter ett stort arbetsmiljöprojekt som varade ett år.

Dette er TINE

>> TINE är en ledande, norsk varumärkesleverantör som varje dag levererar produkter över hela Norge.

>> Ungefär 12 000 bönder på 10 000 gårdar är grunden för TINE.

>> Kärnverksamheten är produktion och försäljning av mjölk, ost och andra mejeriprodukter i Norge och utlandet

>> TINE SA har 5 600 anställda och ägs av 12 944 mjölkproducenter

>> TINE grundades 1928 som Norske Meieriers Eksportlag. 1942 bytte företaget namn till Norske Meieriers Salgssentral och 1984 till Norske Meierier

Tine

 

Ny anläggning

– På så sätt kan man gott säga att den nya packanläggningen från Pall-Pack också är en del av vår arbetsmiljösatsning. Utöver att vi har blivit ännu mer effektiva än tidigare så har vi också utvecklat en produktionsprocess som är så automatiserad att vi inte riskerar hälsoproblem på grund av tunga lyft eller monotont arbete. Med ökt sträckfilmning och ny sträckfilmsmaskin som kör hela 50 000 ton TINE-produkter genom produktionen på årsbasis säger det sig självt att det är viktigt att vi har en sträckfilmsmaskin som vi kan lita på och som undanröjer så mycket som möjligt av de flaskhalsar som kan finnas i produktionen, slår han fast.
– Men ni kände alltså till Pall-Pack sedan tidigare?
– Ja, vi hade en något äldre anläggning tidigare där ett okänt antal pallar hunnit passera. När det nu var dags att investera i en uppgradering var det naturligt att kontakta just Pall-Pack, eftersom vi kände till leverantören och vet vad de står för. Anläggningen har fungerat som förväntat, även efter investeringen som vi har gjort. Det är alltid spännande när man gör investeringar i den här storleken och man är beredd på vissa inkörningsutmaningar. Men det har som sagt gått över all förväntan, säger en nöjd Arvid Roald Karlsen.

TineEfter investeringarna har man blivit ännu mer effektiva. Det betyder mycket i ett företag som redan 2007 införde sex timmar arbetsdag i form av en arbetsmiljöåtgärd.

Stor packanläggning
Anläggningen i Heimdal i Trondheim är en av två centrala paketeringsanläggningar för TINE i Norge. Det andra finns i Stavangerdistriktet. Mätt i omsättning är alltså det här koncernens största anläggning. Produkterna är riven ost, skivad ost och ostprodukter som förpackas i bitar. En viktig del av sextimmarsprojektet 2007 var just ökad effektivitet och det vidareutvecklar vi alltså ytterligare genom att investera i en uppgradering av utrustningen från ITO Pall-Pack.
– Vi har fokus på ett jämnt produktionsflyt och eftersom vi inte har någon produktion av ostprodukter här i huset är det både viktigt och riktigt att vi lägger upp ett jämnt och effektivt produktionsflyt. Packningen måste pågå utan avbrott. När vi ska köra så mycket som 50 000 ton genom anläggningen varje år så krävs det inte mycket för att störningar ska sätta avtryck i det dagliga arbetet.
– Ni har väl också ett stort fokus på arbetsmiljöarbetet?
– Ja, sextimmarsdagen är ju ett exempel på ett sådant projekt. Det ställer krav, men ger också möjligheter för oss som jobbar här. Utöver detta har vi bl.a. en nollvision när det gäller arbetsplatsolyckor och bland många andra åtgärder har vi en informationstavla som möter alla – både anställda och besökare – när de kommer hit. På tavlan visas hur många dagar som har gått sedan den senaste arbetsolyckan. Det påminner oss alla om det viktiga arbete som hälsa, arbetsmiljö och säkerhet innebär, slår han fast.

Kända produkter
– Hur många produkter tror du den genomsnittlige norrmannen känner igen av de som går genom anläggningen under en vecka?
– De allra flesta, skulle jag tro. Vi packar som sagt olika typer av ostprodukter och eftersom vi är en av två ostpaketeringsanläggningar i Norge levererar vi ost till stora delar av landet. När vi nu har fått en ny sträckfilmsmaskin från Pall-Pack klarar vi packningen med sträckfilm av ostprodukter ännu bättre och levererar exakt det mottagarna vill ha. Under de senaste åren har fokus på effektivitet i alla led som bekant blivit allt viktigare och det når ändra fram till konsumenterna som möter produkterna i butikshyllan. När vi förpackar produkterna här hos oss gör vi inte bara ett jobb åt oss själva som leverantörer, utan också en insats för att mottagarna ska kunna vara så effektiva som möjligt. För att lyckas med det behöver vi kompetenta och insatsvilliga medarbetare samt teknisk utrustning som är på topp. En del av detta är också den service som vi måste kunna räkna med från underleverantörerna och även här har vi positiva erfarenheter av Pall-Pack.
– Var det en del av kriterierna vid valet av leverantör när ni skulle göra nya investeringar?
– När man har haft utrustning och service som har fungerat mycket bra säger det sig väl självt att det i alla fall inte har en negativ effekt, säger Arvid Roald Karlsen med ett leende.

 

Lämna en kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fyll inn riktig svar * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Sträckfilming

«Objektivt forum for pakketekniske løsninger og deling av erfaringer»

Mer i Sträckfilming

aass_2094

Se video från Aass bryggeri i Norge

Egil Smalberget26. januari 2016
sträckfilmsmaskin

Ny sträckfilmsmaskin ger mer ”njutning, och smak”

Christian Hagen15. december 2015
Pakkemaskin Hansa

Hur väljer man rätt förpackningsmaskin?

Christian Hagen28. augusti 2015
sträckfilm

Välj rätt sträckfilmsmaskin och sträckfilm

Christian Hagen24. juni 2015
Sträckfilmsmaskin

Sträckfilmsmaskin ger Smurfit Munksjö marknadsvapen

Christian Hagen22. maj 2015