–Plasto A/S i Åndalsnes är inte bara en av de första formsprutningsverksamheterna i Norge, utan är också den kanske snabbast växande i branschen idag. Det kan företaget tacka innovation för. Vi har alltid haft ett starkt fokus på innovation och det ska vi också ha i framtiden.
Lars S. Stenerud, som är företagets vd, är inte så lite stolt över att vara tredje generationens innovatör. Det var nämligen hans farfar, Odd Stenerud, som grundade företaget. Han berättar att företaget idag är underleverantör till en rad solida, norska företag. Det har visat sig vara en framgångsrik strategi, men den kan inte upprätthållas utan tydlig vikt på innovationsarbetet, slår han fast. Företaget satsar också aktivt på automation och under helgerna går fabriken för full maskin – utan att en enda person finns på plats i produktionen. Ett naturligt led i automatiseringen är en sträckfilmsmaskin – Pall-Pack 8000.
Formsprutning
Företaget levererar formgjutna delar till allt från vattenbruk och olje-och gasnäringen till möbler och belysning. Företaget har haft en formidabel tillväxt de senaste tre åren: 30 procent varje år och tillväxten ser ut att fortsätta. Vad är då hemligheten?
–Som sagt råder det inget tvivel om att grunden till våra framgångar är den kraftiga satsningen på vår innovation. Och inte bara det: Vår strategi är att innovationen ska vara forskningsdriven. Vi har samarbetat med stora norska forskningsmiljöer och satsar inte bara på den nordiska marknaden utan också på den europeiska. Vi har ständigt flera forsknings- och utvecklingsprojekt på gång och det är som sagt just det sättet att tänka och arbeta på som gör att vi skaffar oss den nödvändiga fördelen i konkurrensen med andra. Vi har också ganska stor kapacitet: Med 20 formsprutningsmaskiner med upp till 1 500 tons stängningskraft kan vi lösa de flesta uppgifter.
–Hur stor omsättning har ni idag?
–Den kommer att bli 100 miljoner i år och det är vi otroligt nöjda med. Just nu är vi 42 anställda och många har jobbat hos oss i många år. Det är faktiskt mycket viktigt, eftersom det stärker vår önskan om att jobba strategiskt och långsiktigt. Teknologin, och inte minst den samlade kunskap som vi besitter, skapar grunden för den innovation vi arbetar hårt för att fortsätta med, understryker Stenerud.
Tekniken är viktig
–Ni har bland annat satsat på en bandningsmaskin från Pall-Pack och en transportanläggning från ITO. Hur kom det sig?
–Vi har en hög grad av automatisering inom företaget och utvecklar ständigt nya förpackningsmaskiner. Vi har – och ska ha – kunnig arbetskraft som både kan hantera och vidareutveckla dessa maskiner och robotarna är en allt större del av vår produktionsapparat. I vår fabrik sker produktionen 365 dagar om året och det klarar vi genom att utnyttja vår automatiserade produktionsanläggning. Under helgerna finns t.ex. överhuvudtaget ingen på plats i fabrikslokalerna – och om ett larm aktiveras kan den som har vakt kontrollera det via mobiltelefon/dator. I vissa fall är det nödvändigt att gå en runda i fabriken, men det är sällsynt, berättar han.
Valet av både ITO och Pall-Pack kom upp efter en process inom verksamheten, där flera alternativa leverantörer jämfördes med varandra. Valet föll till slut på ITO och Pall-Pack eftersom de kunde leverera en totallösning och deras projektledare tog fullt ansvar för den totala integrationen. Stenerud är nöjd både med processen fram till investeringen i utrustningen och tiden efteråt:
–Vi hade ju goda skäl att välja den här leverantören och vi är mycket nöjda med uppföljningen så här långt, säger han.
–Men tillbaka till dygnet-runt-driften: Är det inte svårt att ha full kontroll över produktionen?
–Långt ifrån! Vi har solid och kontinuerlig övervakning av produktionen och om något skulle inträffa är de så vitt jag vet bara en av de anställda som har längre körsträcka än tio minuter till jobbet. Så det är absolut inget problem, säger han bestämt.
–En annan sida av vår produktion är förmågan att tänka stort, fortsätter han. Med det menar han att konkurrenterna i hög grad håller sig till mindre produkter och det är helt perfekt, eftersom Åndalsnesverksamheten hanterar delar och produkter på 40 till 50 kilo. Men de har inte tänkt sluta här:
–Nej, det stämmer. Vi jobbar redan med konkreta planer för produkter som väger mellan 70 och 120 kilo. Återigen handlar det om att ”tänka utanför boxen” så att vi kan öka vår konkurrenskraft och skapa en grund för ytterligare tillväxt.
Innovation från dag ett
Verksamheten i Åndalsnes etablerades av Odd Stenerud 1955. Innan dess drev han ett företag som tillverkade knoppar och sedan pennskaft. Han tänkte att det måste finnas ett sätt att gjuta dem i plast. Och därmed var grunden för Plasto A/S lagd.
–Jag har aldrig tyckt att det har funnits någon poäng med att vara billigast. Vi ska vara bäst och leverera lösningar som bidrar med innovation och värde till våra kunder. Genom att fokusera på att vår innovation ska vara forskningsdriven tillför vi en extra dimension till arbetet som många av våra konkurrenter inte utan vidare klarar av. Vi investerar helt tiden i personal och utrustning och försöker att fortsätta med den trend vi har arbetat fram, nämligen att medarbetarna stannar kvar hos oss. Det är viktigt, kanske viktigare än vad många förstår i dagens samhälle: Hos oss delar vi ut guldklockor efter 25 års anställning nästan varje år och det tycker vi är väldigt bra. Det betyder nämligen att vi inte bara arbetar med innovation, utan att vi också ser till att behålla kompetensen inom företaget. Och det är ett kvalitetsbevis i sig självt, avslutar Stenerud.
Facebook
RSS