Sträckfilmsmaskin

Mer ”glädje, njutning och smak” från Hansa

Mer ”glädje, njutning och smak” från Hansa

Hansa

–Vi är nöjda med utrustningen som Pall-Pack har levererat. Den fungerar som den ska och har gjort oss mer effektiva, säger fabrikschef Alf Inge Johannessen.

–Vi har inga planer på att öka produktionen omedelbart, men vi har blivit mer effektiva. De investeringar vi har gjort i en ny förpackningsmaskin ger oss ett mer rationellt packsystem, som gör att produktionen helt enkelt flyter på bättre. Nu är vi redo för nya uppgifter och kommer att fortsätta att sprida ”glädje, njutning och smak.”

Fabrikschef Alf Inge Johannessen på Hansa Borg Bryggerier AS i Bergen är mycket nöjd med nyinvesteringen, som säkrar bättre kapacitet vid bryggeriet. Det rör sig om en halvpallyftare och en sträckfilmsmaskin för sträckfilm som gör produktionen mer rationell. Fördelen med halvpallyftaren är att halvpallarna nu plastas in individuellt med sträckfilm innan de lyfts upp på en helpall som också plastas in med sträckfilm.

Vid fabriken är det ”business as usual” men vi är alltså mycket bättre rustade inför framtiden än tidigare.

–Vi kände till ITO och Pall-Pack sedan tidigare, bl.a. genom våra investeringar i vattenproduktionsanläggningen i Olden. Där producerar och packar vi Olden källvatten i närheten av glaciären. När vi ville öka kapaciteten vid anläggningen här i Bergen föll valet också på Pall-Pack, förklarar Johannessen.

Rationalitet

–Vi vill alltid kunna producera mer effektivt och det här är utan tvekan en sådan satsning. Här i Bergen har vi 250 anställda, varav ungefär hälften jobbar tvåskift med ren produktion. Vi tycker att investeringen i en ny sträckfilmsmaskinen från Pall-Pack AS fungerar på det sättet så det är bara att jobba på, säger han med ett leende.

–Hur löser ni er service framöver?

–Vi har som policy att sköta all service själv, men vi köper ofta reservdelspaket och det har vi också gjort den här gången. Samarbetet med Pall-Pack har varit bra och vi har ju också en sträckfilmsmaskin sedan tidigare, så det här är en fortsättning på samarbetet, säger Johannessen.

Glädje och smak

–Så här produceras mycket ”glädje, njutning och smak” som reklamen säger?

– Ja, det är ju precis det vi håller på med, säger fabrikschefen med ett leende, och berättar också att Hansa Borg Bryggerier är Norges största norskägda bryggeri- och dryckesvaruaktör. Verksamheten består av Borg Bryggerier (Sarpsborg), Christiansands Bryggeri (Kristiansand), Waldemars Mikrobryggeri (Bergen) och Hansa Bryggeri (Bergen).

–2013 tog vi också över aktiemajoriteten i Nögne Ö. Hansa Borg har alltså också en tappanläggning för Olden naturligt mineralvatten i Stryn. Totalt har vi i ungefär 500 anställda. Hansa, Borg, CB, Grevens Cider och Olden är våra viktigaste egenägda varumärken. Företaget har också licens på produktionen och marknadsföringen av de internationella varumärkena Clausthaler och Heineken. Hansa Borg Bryggerier är familjeägt och är det nästa största bryggeriföretaget i Norge, efter Ringnes som ägs av Carlsberg.

Kort historik

–Hansa, CB och Borg är ju traditionsrika bryggerier. Hur ser bakgrunden ut, kortfattat?

– 1997 slogs Hansa Bryggeri och Borg Bryggerier ihop och det nya företaget fick namnet Hansa Borg Bryggerier. 1999 blev också Christiansands Bryggeri en del av Hansa Borg Bryggerier och 2006 blev Hansa Borg Bryggerier ägare till 100 % av aktierna i Olden Brevatn. Hösten 2013 köpte vi 54,4 % av aktierna i Nögne Ö och därmed fick vi också ett litet bryggeri i vår bryggerifamilj.

Kärnverksamheten är ölbryggning och lejonparten av företagets volymer bryggs och tappas vid Hansa Bryggeri, som är det största av de tre bryggerierna i Hansa Borg. Hansa Bryggeri har ungefär 250 anställda och bryggeriet inrymmer också verksamhetens huvudkontor.

Vi har som mål att vara världsledande på innovation och de senaste åren har vi vunnit priser både för vår förpackningsdesign och för vårt goda öl. Förutom vår kärnverksamhet – öl – röner vi också stor framgång med Olden naturligt mineralvatten (vatten med och utan smak och kolsyra), som fortfarande tar nya marknadsandelar.

Hansa

Det är inga småsaker som levereras från Hansa Borg Bryggerier varje år.

Stor produktion

–Hur mycket öl och mineralvatten passerar genom produktionsanläggningen under ett genomsnittsår?

–Jag kan inte ange ett exakt genomsnittsår, men jag kan räkna upp några siffror från förra året: 2013 producerade Hansa Borg ungefär 70 miljoner liter öl, 10 miljoner liter mineralvatten och 14 miljoner vatten totalt för alla tre bryggerierna och vid produktionsanläggningen i Olden i Stryn. Det innebär en sammanlagd omsättning för Hansa Borg Bryggerier på ungefär 2,7 miljarder norska kronor och vi hade en nettoförsäljning på mer än 1,1 miljarder kronor, avslutar han.

Lämna en kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fyll inn riktig svar * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Sträckfilmsmaskin

«Objektivt forum for pakketekniske løsninger og deling av erfaringer»

Mer i Sträckfilmsmaskin

Gresvig5_1024

Automatisering ger vinst för Gresvig

Egil Smalberget6. september 2016
aass_2094

Se video från Aass bryggeri i Norge

Egil Smalberget26. januari 2016
sträckfilmsmaskin

Ny sträckfilmsmaskin ger mer ”njutning, och smak”

Christian Hagen15. december 2015
Pakkemaskin Hansa

Hur väljer man rätt förpackningsmaskin?

Christian Hagen28. augusti 2015
Strekkfilm

Så väljer du rätt sträckfilm

Christian Hagen31. juli 2015
Tine

Tine ökar kapaciteten med sträckfilmning

Christian Hagen15. juni 2015
Sträckfilmsmaskin pris

20 år med automatisk pallhantering och sträckfilming

Christian Hagen29. maj 2015
Sträckfilmsmaskin

Sträckfilmsmaskin ger Smurfit Munksjö marknadsvapen

Christian Hagen22. maj 2015
Coop

COOP med enklare vardag på ”Packeriet”

Christian Hagen29. april 2015